Perancangan Prototype LKS Materi Operasi Hitung Bilangan Bulat Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar

  • Putri Cahyani Agustine STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Fitri Apriani STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Iis Juniati STKIP Muhammadiyah Bangka Belitung
Keywords: First Prototype, Student worksheet, Integer operations

Abstract

Mathematics is one of the subjects that spearheads in other subjects. Mathematics is studied starting from elementary school to equip students with the ability to logically thought, analytically, systematically, critically, creatively, and the ability to work together. The sequential stages of aspects in mathematics are numbers, geometry and measurement and data processing. From the stages of the aspects mentioned it appears that the subject matter of numbers is the initial stage that must be mastered in mathematics. Numbers are the basic subjects that are very important for students to understand because they are the basic for other subjects. Integers is one of the mathematic subject. For this reason, this study aims to develop teaching materials in the form of student worksheet integer operation material for elementary school students. This research is the initial stage of development research. The subjectsof research were fourth grade students of elementary schools number 42 Pangkalpinang. The process of developing needs analysis teaching materials, modules are developed on concepts that are still not mastered by students, planning of unknow concepts by students, and developed to determine SK, basic competencies, indicators, syllabus, lesson plans, determining student worksheet elements, collect to material, prepare student worksheet drafts, and validate. From the design of this prototype produced the first prototype of the integer operation student worksheet for fourth grade elementary school students.

References

Afriansyah, E. A. (2012). Implementasi Pmri dalam Materi Sifat Komutatif dan Assosiatif pada Bilangan Bulat untuk Level Siswa Sd/mi. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 67-72. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v1i2.175.

Agustine, P. C. (2016). Pengembangan Soal TIMSS Matematika Tipe Berpikir Tingkat Tinggi di Sekolah Dasar. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Arnidha, Y. (2015). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi hitung bilangan cacah. JURNAL e-DuMath, 1(1). 52-63. https://doi.org/10.26638/je.82.2064

Aryani, F., & Hiltrimartin, C. (2014).Pengembangan LKS untuk Metode Penemuan Terbimbing pada Pembelajaran Matematika Kelas VIII di SMP Negeri 18 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2). 129-144.

Astuti, P., Purwoko, P., & Indaryanti, I. (2017). Pengembangan LKS untuk melatih kemampuan berpikir kritis dalam mata pelajaran matematika di kelas VII SMP. Jurnal Gantang, 2(2), 145-155.

Astuti, Y., &Sri, M. (2009). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Rendang. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran Ganesha, 7(2). 1-18.

Depdiknas. 2006. Kurikulum Satuan Pendidikan(KTSP). Jakarta : Depdiknas. Gazali, R. Y. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika untuk Siswa Smp Berdasarkan Teori Belajar Ausubel. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 182-192.

Gitriani, R., Aisah, S., Hendriana, H., & Herdiman, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Lingkaran Untuk Siswa SMP. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 40-48.

Haryonik, Y., &Bhakti, Y. B. (2018). Pengembangan bahan ajar lembar kerja siswa dengan pendekatan matematika realistik. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 40-55.

Haryonik, Y., & Bhakti, Y. B. (2018). Pengembangan bahan ajar lembar kerja siswa dengan pendekatan matematika realistik. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 40-55. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n1a5.

Imelda, M., Yusmin, E., & Suratman, D. (2014). Profil kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal operasi hitung campuran bilangan bulat di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 3(2). 1-13.

Maharta, N. (2015). Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(5). 47-57.

Mulyanto, R. (2007). Pendekatan RME untuk meningkatkan pemahaman operasi pengurangan bilangan bulat negatif pada pembelajaran matematika di SDN Sukalerang I Kabupaten Sumedang. Jurnal Pendidikan Dasar,(8),1-4.

Mulyono, S. (2014). The Development Of Mathematics Instructional Module Statistic Topic at Junior High School Class VII in Tulang Bawang Barat Regency Pengembangan Bahan Ajar Modul Matematika Materi Statistika Smp Kelas VII di Kabupaten Tulang Bawang Barat(Doctoral dissertation, Universitas Lampung).

Ostyaningsih, A. (2017). Skim Penjumlahan Bilangan Bulat oleh Peserta didik SD(Doctoral dissertation, Program Studi Pendidikan Matematika FKIP-UKSW).

Rahmatin, R. (2016). Pengembangan Media Permainan Kartu Umath (Uno Mathematics) dalam PembelajaranMatematika pada Materi Pokok Operasi Bilangan Bulat. MATHEdunesa, 5(1). 67-73.

Restian, W. (2017).Pengembangan Media Komik Matematika Pada Materi Perkalian Bilangan Bulat Bagi Peserta didik Kelas IV SD (Doctoral dissertation, Program Studi PendidikanMatematika FKIP-UKSW).

Saputra, R., Falahudin, I., & Testiana, G. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Komputer untuk Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 19 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 2(2), 249-268.

Shodiqin, A., &Zuhri, M. S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Matematika SMA Berbentuk Tabloid Berbantuan Software Wolfram Mathematica Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Materi Integral. JIPMat, 1(2).

Surmilasari, N. (2012). Pengembangan LKS Matematika Berbasis Konstruktivisme Untuk Pembelajaran Materi Perkalian Dua Matriks Di Kelas XII SMA. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Syahrir, S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMP untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 2(1), 436-441.

Tessmer, M. (1998). Planning and conducting formative evaluations: improving the quality of education and training. London: Kogan Page.

Ugi, L. E. (2016). Analisis Kesalahan Siswa pada Operasi Hitung Campuran Bilangan Bulat dan Alternatif Pemecahannya. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 4(1), 34-50. https://doi.org/10.26858/jds.v4i1.2450.

Published
2019-08-26