Etnomatematika Pada Istana Kerajaan Amanuban (Sonaf Son Besi)

  • Hermina Amul Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Ulfa Badu Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Yafet Alunat Universitas Muhammadiyah Kupang
  • Uke Ralmugiz Universitas Muhammadiyah Kupang
Keywords: ethnomatematics, Sonaf Son Besi

Abstract

This study aims to describe ethnomatematics studies at the Amanuban Royal Palace (SonafSon Besi). This type of research is qualitative research with ethnographic methods that aim to uncover mathematical ideas contained in the Amanuban Royal Palace (Sonaf Son Besi). This research was carried out in the Royal Palace of Amanuban located in Niki-Niki, TTS, NTT, Indonesia. The data collection techniques of this research were interview, documentation, and observation. Futhemore the data analysis technique used descriptive analysis, with stages of data reduction, data display, and making conclusions. The results of this study show the number of mathematical concepts that exist in Sonaf Son Besi as the AmanubanRoyalPalace such as: Solid Figure, Plane Figure and Congruence, very suitable for learning the material in terms of describing elements, finding building patterns, and Congruence.

References

Arikunto, S. (2006). Metodelogi penelitian. Yogyakarta: Bina Aksara.D'Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44-48.

Gerdes, P. (1994). Reflections on ethnomathematics. For the learning of mathematics, 14(2), 19-22.

Hartoyo, A. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Pada Budaya Masyarakat Dayak Perbatasan Indonesia-Malaysia Kabupaten Sanggau Kalbar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 14-23.

Haylock, D. & Tangatha, F. (2007). Key concepts in teaching primary mathematics. London: Sage Publications.

Iluno, C. & Taylor, J.I. (2013). Ethnomathematics: The Key to Optimizing Learning and Teaching of Mathematics. IOSR Journal of Research & Method in Education (IOSR-JRME) .3(1): 53-57.

Irawan, A., & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 1(2), 74-81.

Kaselin, K., Sukestiyarno, S., & Waluya, B. (2013). Kemampuan komunikasi matematis pada pembelajaran matematika dengan strategi REACT berbasis etnomatematika. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2(2). 121-127.

Mahendra, I. W. E. (2017). Project based learning bermuatan etnomatematika dalam pembelajar matematika. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 106-114. http://dx.doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v6i1.9257.

Marsigit. (2016). Pengembangan Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika. In Prosiding Seminar NasionalMatematika dan Pendidikan Matematika. Padang: Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sumatera Barat.

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi etnomatematika kesenian rebana sebagai sumber belajar matematika pada jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1). 21-31. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.4.1.%25p.

Rahmawati. (2016). Hasil TIMSS 2015 Diagnosa Hasil untuk Perbaikan Mutu dan Peningkatan Capaian. Diperoleh24 Desember 2016 dari http://www.puspendik.kemdikbud.go.id.

Ralmugiz, U. (2017). Perangkat Pembelajaran Matematika SMK Kelautan Kelas X Semester Genap dengan Pendekatan Realistic Mathematics Education Berorientasi pada Penalaran, Koneksi, dan Rasa Ingin Tahu Siswa (Tesis, Universitas Negeri Yogyakarta).

Richardo, R. (2017). Peran ethnomatematika dalam penerapan pembelajaran matematika pada kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118-125. http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125.

Sirate, F. S. (2012). Implementasi etnomatematika dalam pembelajaran matematika pada jenjang pendidikan sekolah dasar. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 15(1), 41-54. https://doi.org/10.24252/lp.2012v15n1a4.

Sugiono. (2009). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfa Beta.

Suharta, I.G.P., Sudiarta, I.G.P., &Astawa, I.W.P. (2017). Ethnomathematics of Balinese Traditional House. International Research Journal of Engineering, It & Scientifik Research (IRJEIS),3(4), 42-50. http://dx.doi.org/10.21744/irjeis.v3i4.501.

Supardi, M.D.(2006). Metodologi Penelitian.Mataram: Yayasan Cerdas Press.

Suryawan, I. P. P., & Sariyasa. (2018). Integrating Ethnomathematics into OpenEnded Problem Based Teaching Materials. In Prosiding International Conference on Mathematics and Natural Science (IConMNS). http://dx.doi.org/10.1088/1742-6596/1040/1/012033.

Tandililing, E. (2013). Pengembangan pembelajaran matematika sekolah dengan pendekatan etnomatematika berbasis budaya lokal sebagai upaya untuk meningkatkan kualitaspembelajaran matematika di sekolah. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 9 November 2013, Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY.

Published
2019-08-26