Pengaruh Pendekatan Metakognitif Terhadap Kemampuan Representasi Siswa Dalam Pembelajaran Matematika SMK Kesehatan Nusantara Kupang

  • Ryan Nizar Zulfikar Universitas Muhammadiyah Kupang
Keywords: Ability, Mathematic, Metacognitive, Representation

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effect of the metacognitive approach on the ability of students to represent mathematics learning. This research is a non-experimental study. The study population was students of Kupang Nusantara Health Vocational School. The sample of this study was the tenth grade students of Kupang Health Vocational School. The method of collecting data collected by researchers is Tests and Interviews,where tests are used to determine students 'mathematical representation abilities and interviews are used to reinforce the test results of students' mathematical representation abilities. The data in this study were tested using the Paired Sample T Test. It can be concluded that learning with a metacognitive approach influences students' representational abilities. This can be proven in the results of the analysis of the Paired Sample T-test. It is known that the average score of the prest-test ability of representation is 12.16 and the post-test ability of students' mathematical representation is 24.73. the conclusion there is a significant influence on mathematical communication skills and students' mathematical representation abilities.

References

Danoebroto, S. W. (2008). Meningkatkan kemampuan pemecahan masalah melalui pendekatan PMRI dan pelatihan metakognitif. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.21831/pep.v11i1.1419

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan motivasi siswa dengan pembelajaran pendekatan quantum learning pada siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1). 21-34.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1-10.

Farhan, M., &Retnawati, H. (2014). Keefektifan PBL dan IBL ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan representasi matematis, dan motivasi belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 227-240. https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2678

Hasratuddin. (2014). Pembelajaran Matematika Sekarang dan yang akan Datang BerbasisKarakter.Jurnal Didaktik Matematika. 1 (2). 30-42.

Hutagaol, K. (2013). Pembelajaran kontekstual untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis siswa sekolah menengah pertama. Infinity Journal, 2(1), 85-99

In’am, A. (2012). Model Pembelajaran Matematika Berbasis Metakognitif. Malang:Selaras Perum Pesona Griya Asri.

Iskandar, S. M. (2016). Pendekatan keterampilan metakognitif dalam pembelajaran sains di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(2), 13-20.

Mawaddah, N. E., & Suyitno, H. (2015). Model Pembelajaran Discovery Learning dengan Pendekatan Metakognitif untuk Meningkatkan Metakognisi dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 4(1).

Mohamad, N. (2000). Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivis Dalam Pengajaran. Pusat Pendidikan Sains dan Matematika Sekolah. Surabaya: UNESA.

Mudzakkir, H. S. (2006). Strategi Think-Talk-Write Untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematik Beragam Siswa SMP(Doctoral dissertation, Tesis pada Pasca Sarjana UPI Bandung: tidakditerbitkan).

Nartani, C. I., Hidayat, R. A., & Sumiyati, Y. (2015). Communication in Mathematics Contextual. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 2(4), 284-287.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston VA : NCTMNew Tesis for Teaching Mathematics. Reston: Prentice Hall Inc.

Nindiasari, H., Kusumah, Y. S., Sumarmo, U., & Sabandar, J. (2014). Pendekatan metakognitif untuk meningkatkan kemampuan berpikir Reflektif Matematis Siswa SMA. Edusentris, 1(1), 80-90. https://doi.org/10.17509/edusentris.v1i1.136

Nugrahaningsih, T. K. (2012). Metakognisi dalam pembelajaran di SD. Prosiding Seminar Nasional (KNM XVI)3-6 Juli 2012. UNPAD, Jatinangor

Nurasyiyah, D. A. (2014). Pendekatan Metakognitif dalam Pembelajaran Matematika untuk Pencapaian Kemampuan Koneksi Data Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMA. JPM, 6(2), 115-125.

Rahmania. (2014). Peran Musyawarah Guru Mata Pelajaran Penjakes Dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Model Problem Based Learning (Pbl) Di Smp Negeri Dan Swasta Kota Banda Aceh. Jurnal Pencerahan, 8(2), 109-121.

Rangkuti, A. N. (2014). Representasi matematis. In Forum Paedagogik Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6 (1), 110-127.

Risnawati. (2012). Pengaruh Pembelajaran Dengan Pendekatan Induktif-Deduktif Berbantuan Program Cabri Geometri Terhadap Peningkatan Kemampuan Representasi Matematika Siswa Sekolah MenengahPertama. (Tesis, UPI : tidak diterbitkan).

Sabirin, M. (2014). Representasi dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika UIN Antasari, 1(2), 33-44. https://doi.org/33-44. 10.18592/jpm.v1i2.49

Shimada, S. (2006). Senior Secondary Education Project 2006. The Open Ended Approach.A.

Sudiarta, G. P., & Putu, G. (2007). Penerapan Strategi Pembelajaran Berorientasi Pemecahan Masalah dengan Pendekatan Metakognitif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Statistika Matematika I Tahun2006/2007. Jurnal Pendidikan UNDIKSA, 3.

Sugiyono, (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Sunarno, W. (2012). Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan Metakognitif Melalui Model Reciprocal Learning Dan Problem Based Learningditinjau Dari Kemandirian Belajar Dan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Universitas Sebelas Maret, 1(2), 86-92.

Published
2019-07-01