Tahap Preliminary Research Pengembangan LKPD Berbasis PBL Materi Peluang Kejadian Majemuk

  • Jamila Wati Pendidikan Matematika, FIP Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang, Riau
  • Zulfah Pendidikan Matematika, FIP Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai Bangkinang, Riau
Keywords: ADDIE, Multiple Occurrence Opportunities, PBL

Abstract

The purpose of this research is to conduct an initial analysis in developing students' worksheets (Lembar Kerja Peserta Didik, LKPD) based on Problem Based Learning (PBL) to develop mathematical problem-solving ability optimally. This research used the first stage on the ADDIE Model, an analysis model. Analysis activity in this research was begun with need analysis, learners’ analysis, curriculum analysis, and construct analysis. Based on the result of the analysis stage, it can be concluded that to be able to strengthen students’ ability to fix mathematical problems, teachers provide learning resources that will facilitate students to enhance and develop their mathematical problem-solving abilities on multiple occurrence opportunities material. Through the students’ worksheet which is based on PBL as a proven approach, the use of students’ worksheets can help learners develop their problem-solving ability.

References

Anggiana, A. D. (2019). Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(1), 58–71.

Astuti, & Sari, N. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas X SMA. Journal Cendekia, 1(2), 13–24. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.16

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. (Permendikbud Nomor 65 tahun 2013). Jakarta, DKI: Penulis. Diakses dari https://bsnp-indonesia.org/wp-content/uploads/2009/06/03.-A.-Salinan-Permendikbud-No.-65-th-2013-ttg-Standar-Proses.pdf.

Husna, M., & Fatimah, S. (2013). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan Komunikasi matematis siswa Sekolah Menengah Pertama melalui model pembelajaran kooperatif tipe Think-pair-share (TPS). Jurnal Peluang, 1(2), 81-92.

Mariam, S., Nurmala, N., Nurdianti, D., Rustyani, N., Desi, A., & Hidayat, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTsN Dengan Menggunakan Metode Open Ended Di Bandung Barat. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 178-186. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.94

Nata, A. (2011). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Nurhadi. (2004). Pembelajaran Konstektual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nurzazili, N., Irma, A., & Rahmi, D. (2018). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (LKS) Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di SMA Negeri 10 Pekanbaru. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 172-179. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.43

Pawestri, E., & Heru, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Lembar Kerja Siswa Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa.Jurnal Mercumatika, 2(1), 69-76

Pariska, I., Elniati, S., & Syafriandi. (2012). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Matematika Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 75-80.

Ponjen, D., & Suparman, S. (2019). Analisis Kebutuhan LKPD Berbasis Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah.Prosiding Sendika, 5(1), 185-190.

Purnamasari, I., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(2), 207-215. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.771

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogjakarta: Diva Press.

Prisiska, R. N., Hapizah, H., & Yusuf, M. (2017). Pengembangan lks berbasis problem based learning materi aritmetika sosial kelas VII. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 10(2), 82-94.

Rahmawati, N., K., N. & Madlazim. (2018). The Development Of Student Workheet Based on Guided Inquiry on “Collision Lab” Virtual Experiment to Improve High School Student Learning Outcomes. Inovasi Pendidikan Fisika, 7(2), 283-286.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Sari, S.M., Johar, R., & Hajidin. (2016). Pengembangan Perangkat Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran Matematika di SMA. Jurnal Didaktik Matematika, 3(2), 42-53

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta

Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher

Published
2020-06-23