Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Tipe POE dan Aktivitas Belajar terhadap Kemampuan Metakognitif

  • Dwi Susanti Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Bandar Lampung
  • Chairul Anwar Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Bandar Lampung
  • Fredi Ganda Putra Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Bandar Lampung
  • Netriwati Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Bandar Lampung
  • Kiki Afandi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Raden Intan, Bandar Lampung
  • Santi Widyawati Pendidikan Matematika, Universitas Nahdlatul Ulama, Lampung
Keywords: Learning Activity, Discovery Learning, Metacognitive

Abstract

Remembering formulas without understanding its concept is a constraint in students’ learning activities. Therefore, the learning model needs to be implemented to make students active in understanding the concept of the material that teachers provide. This research intention is to reveal: (1) the effect of the discovery learning model of POE learning type towards metacognitive ability; (2) the influence of learning activity towards metacognitive ability; (3) the interaction between discovery learning model of POE learning type and learning activity toward metacognitive ability. This research applied experimental research; it was conducted through experiments or trials. It used a Quasy-Experimental design that has control group design, but it does not fully function to control the external variables that affect the execution of the experiment. The research outcomes show: (1) there is an effect of discovery learning model of POE learning type towards metacognitive ability; (2) there is an influence of learning activity towards students’ metacognitive ability; (3) there is no interaction between discovery learning model of POE learning type and learning activity toward students’ metacognitive ability.

References

Aliwanto. (2017). mengetahui layanan informasi yang telah dilaksanakan oleh guru bimbingan dan konseling tentang komunikasi interpersonal siswa kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 10 Pontianak . G-COUNS Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 136–145.

Ayuwanti, I. (2017). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma’ninah Yasin Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 105–114. Doi: https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1017

Bagja, S. W., & Yuliana, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan 1. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 5(1), 17–30. Doi: http://dx.doi.org/10.29100/jr.v5i1.1021

Catur, S. A. N., Istiana, G., & Sukardjo, J. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pokok Bahasan Larutan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 4(2), 65–73.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi dan Teori Pembelajaran (pp. 1–262). Yogyakarta : Garudhawaca

Hasmiati, Jamilah, & Mustami, M. K. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pertumbuhan dan Perkembangan dengan Metode Praktikum. Jurnal Biotek, 5(1), 21–35. Doi: https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3444

Hastuti, I. D., & Sutarto. (2017). Karakteristik Pergeseran Aktivitas Metakognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 3(1), 450–459. Doi: http://dx.doi.org/10.36312/jime.v3i1.170

Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. Doi: https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25

Livingstone, J. A. (1997). Metacognition: An Overview. http. www, gse. buffalo, edu/fas/shuell/CEP564/Metaeog. htm.

Panggayuh, V. (2017). Pengaruh Kemampuan Metakognitif Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 2(1), 20–25. Doi: https://doi.org/10.29100/jipi.v2i1.228

Rahayu, P., Widiyatmoko, A., & Hartono, H. (2015). Penerapan Strategi Poe (Predict-Observe-Explain) Dengan Metode Learning Journals Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Sains. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1014-1021. Doi: https://doi.org/10.15294/usej.v4i3.8853

Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013 (1st ed.). Jakarta : Bumi Aksara

Sarnoko, S., Ruminiati, R., & Setyosari, P. (2016). Penerapan Pendekatan Savi Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sdn I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1235–1241. Doi: https://doi.org/10.17977/jp.v1i7.6524

Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suriati, S. (2019). Analisis Prestasi Belajar Matematika : Dampak Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Square Ditinjau dari Aktivitas Belajar. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 181–188. Doi: https://doi.org/10.24042/djm.v2i2.4374

Sutrisno, A. N. (2014). Telaah Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish

Yanuarti, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Berbasis Predict, Observe, Explain (Poe) Pada Pembelajaran Geometri di Kelas X SMA Negeri 13 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 71-78

Yusuf, A. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri

Published
2020-06-23